Reclamecampagne voor OV-chipkaart

DEN HAAG - Verkeersminister Karla Peijs lanceert donderdag in Rotterdam een massale reclamecampagne voor de OV-chipkaart. Met onder meer Postbus 51-spotjes op radio en televisie moet ruime bekendheid worden gegeven aan de toekomstige vervanger van de strippenkaart en het papieren treinkaartje.

Elektronisch betalen in bus, tram, metro en trein zal stapsgewijs worden ingevoerd. In Rotterdam en Amsterdam loopt al een proef met de betaalpas, meer steden en regio's zullen volgen.

Als alles goed gaat, dan is vanaf 1 januari 2009 de chipkaart over het hele land het enige vervoer- en betaalbewijs voor het openbaar vervoer.

Reizigersvereniging Rover luidde onlangs de noodklok over onder meer dreigende, stiekeme tariefverhogingen. Ook in de Tweede Kamer waren de meeste fracties er niet gerust op. Minister Peijs heeft getracht die vrees te bezweren. De provincies kregen in elk geval begin dit jaar van haar nul op het rekest toen zij vroegen om een tariefverhoging.

Chipkaart

Al vaker heeft de bewindsvrouw gewaarschuwd dat de invoering van de chipkaart niet mag leiden tot het zogenoemde euro-effect. Over de tarieven lopen nog onderhandelingen met provincies en ook gemeenten die op termijn in het kader van de marktwerking in het openbaar vervoer daarvoor verantwoordelijk worden. Nu is dat nog de minister van Verkeer en Waterstaat.

Tip de redactie