AMSTERDAM - Thuiszitten in plaats van flink uitgaan. Roken is uit, vegetariërs zijn hip en kleding moet van de markt komen of uit tweedehandswinkels. Dat zijn volgens jongeren de trends van 2003, zo blijkt woensdag uit onderzoek van jongerencommunicatiebureau Young Works in samenwerking met scholierentijdschrift Pauze.

Jongeren tussen de 14 en 22 jaar werd gevraagd naar hun mening over de trends van dit jaar, waarop ruim 500 reacties volgden. Een van de belangrijkste conclusies is dat jonge mensen somber zijn over de economie. Ze verwachten dat een slechtere economie effect heeft op veel delen van hun persoonlijke leven.

Minder ruig

Ook de invoering van de euro heeft een negatieve invloed op de portemonnee, zo verwachten de jeugdigen. Dat effect zal ook dit jaar blijven. Daarom wordt minder ruig uitgegaan en blijven de jongeren liever thuis met vrienden of gaan ze naar de bioscoop.

Tweedehandswinkels worden populairder, maar dan wel in combinatie met dure merkkleding. Enkele van de respondenten verwacht zelfs dat het weer populair wordt om eigen kleding te breien.

Stengel bleekselderij

Gezond leven is ook weer helemaal in. Veel jonge mensen gaan dit jaar vaker vegetarisch eten en gezonder snacken. Het huidige aanbod van snacks, drankjes en tussendoortjes kan de goedkeuring niet wegdragen van de ondervraagden. Snackbars en voedingsfabrikanten moeten meer inspelen op de behoefte van jongeren, zo is de wens.