DEN HAAG - Het fileprobleem valt niet op te lossen door extra geld te investeren in het openbaar vervoer. Dat zegt directeur Carl Koopmans van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) maandag in de gratis krant De Pers.

"Het is bewezen dat je met openbaar vervoer nauwelijks mensen uit de auto krijgt", stelt Koopmans. Uit het oogpunt van de files is het daarom niet rendabel om extra geld uit te trekken voor bijvoorbeeld de Nederlandse Spoorwegen (NS), zegt hij.

Het KiM is formeel onderdeel van het ministerie van Verkeer en Waterstaat maar doet onafhankelijk onderzoek naar de verkeersproblemen in Nederland. Volgens het instituut gaat het niet langer op dat het openbaar vervoer een stuk beter voor het milieu zou zijn.

Zwaar

Aan de ene kant zijn auto's steeds zuiniger geworden. Maar treinen zijn volgens Koopmans nog steeds erg zwaar waardoor er veel elektriciteit nodig is om ze aan te drijven.

Koopmans, tevens bijzonder hoogleraar infrastructuur en mobiliteit aan de Universiteit van Amsterdam, stelt dat het openbaar vervoer in Nederland een marginale rol zal blijven spelen.

Gelijk

Mensen leggen steeds meer kilometers in de auto af, terwijl het gebruik van de trein sinds de invoering van de OV-studentenkaart begin jaren negentig ongeveer gelijk blijft. Van alle kilometers die Nederlanders reizen, gaat slechts ruim tien procent met het openbaar vervoer.

Koopmans noemt de trein "een nicheproduct". "Het fundamentele nadeel van openbaar vervoer is dat je bijna altijd voor voor- en natransport nodig hebt', stelt hij.