Snackbar verliest klanten aan fastfoodketens

AMSTERDAM - De traditionele snackbar in woonwijken verliest steeds meer klanten aan grote fastfoodketens. Dat constateerde W. Waninge van het bedrijfschap Horeca en Catering maandag op de eerste dag van de horecavakbeurs Horecava in de Amsterdamse RAI.

Zowel in omzet als in bedrijfsaantallen winnen de grote lunchroom- en restaurantketens als de McDonalds en Burger King terrein op de traditionele snackbar om de hoek. Was de snackbar in nog goed voor bijna 60 procent van de fastfoodsector, vorig jaar bleek dat te zijn gedaald naar 52 procent.

"In 5000 gevallen van de 9600 fastfoodzaken hadden we in 2002 te maken met een traditionele snackbar. Vijf jaar eerder waren het er nog 5700 van de 9700", aldus Waninge.

Volgens hem is de trend richting grootschaligheid duidelijk waarneembaar in het aantal bedrijven in de sector, die al sinds gestaag dalende is. Hij wijst erop dat tegelijkertijd wel de omzetten in de fastfood blijven stijgen, net als de hoeveelheid vierkante meters verkoopoppervlakte en het aantal werknemers.

Zo draaiden de ongeveer 9600 fastfoodbedrijven vorig jaar een gezamenlijke omzet van 2,3 miljard euro. In 1997 noteerde het bedrijfschap nog bij 9700 bedrijven een totale omzet van 1,8 miljard euro (3,9 miljard gulden) in de fastfoodsector.

Waninge zei niet te verwachten dat de traditionele snackbar helemaal zal verdwijnen. "Wel hangt het voortbestaan van deze zaken sterk af van hun locatie. Vooral in grote steden heeft de snackbar vaak problemen een unieke plek te behouden", lichtte hij toe.

Bovendien worstelt de snackbar met "de ontgroening van de autochtone bevolking", meende Waninge. Volgens hem is de fastfoodsector sterk afhankelijk van jongeren, zowel op het gebied van klanten als werknemers. "De grote ketens hebben allang ingespeeld op de behoefte van allochtone jongeren, de traditionele snackbar nog veel te weinig."

Volgens het bedrijfschap moeten snackbars meer een voorbeeld nemen aan de grote ketens. Waninge: "Je ziet dat de McDonalds en Burger Kings veel allochtonen in dienst hebben, dan komen ze ook vanzelf als klant." Daarnaast moeten snackbars meer samenwerken, zodat ze net als de grote ketens kosten kunnen drukken door bijvoorbeeld gezamenlijk in te kopen.

Tip de redactie