OESO wil voor 2012 rekeningrijden in Randstad

PARIJS - De Nederlandse economie heeft veel te lijden van de vervoersproblemen in de Randstad. Om dit op te lossen, moet het rekeningrijden veel eerder dan in 2012 in deze regio worden ingevoerd.

Dat heeft de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) dinsdag geschreven in een rapport.

Almere

De OESO stelt verder dat Almere veel betere wegverbindingen met de andere steden in de Randstad moet krijgen. Ook de overige wegen, maar ook het openbaar vervoer in de Randstad, moeten snel naar een hoger plan worden getild, aldus de organisatie.

Volgens de in Parijs gevestigde organisatie lijkt het fileprobleem van de Randstad groter dan dat in grootstedelijke agglomeraties als het Ruhrgebied in Duitsland. Het vindt dat het Nederlandse bedrijfsleven een rol zou moeten spelen in het ontstoppen van de wegen.

Onderontwikkelde

Verder is het openbaar vervoer tussen de steden in de Randstad beneden de maat, stelt de OESO. De capaciteit van het spoor in de regio is "een van de meest onderontwikkelde" van alle metropolen in Europa, aldus de organisatie.

De OESO wijdt in haar rapport ook een hoofdstuk aan de woningnood in de Randstad. Het economisch instituut schrijft dat Amsterdam en Rotterdam veel te weinig woonruimte bieden voor mensen met een middelhoog tot een hoog inkomen.

Huur

Het roept de Nederlandse regering op de huren nog sneller vrij te geven dan beoogd in het gestrande plan van oud-minister van Volkshuisvesting Sybilla Dekker. Door een stijging van de huren zullen huisbazen hun woningen gaan opknappen.

Daarnaast moet het mogelijk worden om de huurprijs te individualiseren en daarmee te koppelen aan het loon van de huurder. Op deze manier worden huurders geprikkeld te verhuizen naar een betere woning als zij carrière maken. Dat bevordert de gestokte doorstroom op de woningmarkt.

Tip de redactie