AMSTERDAM - Ook in het komende jaar blijven er grote problemen bij de Nederlandse Spoorwegen (NS). Het spoor kampt met fors achterstallig onderhoud. Er onmiddellijk geld in steken betekent niet automatisch dat de problemen dan direct verholpen zijn. Volgens directeur B. Klerk van ProRail is er alleen al in ongeveer 1,5 miljard euro nodig om het spoor aan te passen aan de eisen van deze tijd.

Klerk noemde zondag in het tv-programma Buitenhof de staat van onderhoud van het spoorsysteem "uitgewoond". Om alles te laten zoals het nu is, moet er alleen al voor het komende jaar minstens 1 miljard euro op tafel komen. Om uitbreidingen te financieren is nog eens 100 miljoen extra nodig en om sporen en overwegen storingsarm te maken nog eens ongeveer 400 miljoen euro. "In mijn arbeidscontract (2000 - 2005) staat dat er 35 tot 40 procent minder storingen moeten komen. Voor kan ik het contract niet nakomen", aldus Klerk.

Vertragingen

ProRail is verantwoordelijk voor de infrastructuur van de spoorwegen. Onder de verantwoordelijkheid van de onderneming vallen onder meer de rails, wissels, seinen en overwegen. Volgens Klerk is ongeveer de helft van alle vertragingen te wijten aan storingen van materieel. De andere helft komt op het conto van sein-, wissel- en andere storingen op het spoor.

Samenvoegen

NS Reizigers en ProRail (voorheen Railinfrabeheer) zijn in het verleden uit elkaar getrokken omdat onder meer de concurrentie op het spoor bevorderd moest worden. Nu gaan er geluiden op om de twee bedrijven weer samen te voegen omdat dan de lijnen korter zijn zodat de dienstverlening kan verbeteren.

Klerk vind dat niet nodig. "Samenvoegen is niet verstandig. De bedrijven zijn uit elkaar getrokken om te voldoen aan Europese regels. Als ze weer samen gaan, wordt de reiziger daar geen haar beter van."

Triest

Een woordvoerder van reizigersorganisatie Rover noemt de hele gang van zaken triest. "We zijn blij dat ProRail nu erkent dat de helft van de vertragingen te wijten is aan infrastructuur. Eerder noemde het bedrijf een lager percentage. Het is triest dat een rijk land als Nederland niet investeert in de infrastructuur van het spoor."

Rover vindt dat tegelijk met het vertrek van directeur Huisinga ook minister Netelenbos (destijds minister van Verkeer en Waterstaat) had moeten opstappen. "Minister De Boer heeft aangegeven dat het slecht gesteld is met het onderhoud van het spoor. Ik hoop nu dat de nieuwe regering zijn verantwoordelijkheid neemt en met die 1,5 miljard komt."