AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen stappen in döner kebab. Nog deze maand opent de NS een eerste winkeltje op Amsterdam CS waar de broodjes vlees naar Turks recept worden verkocht.

De keten gaat Döner Kebab heten en er komen er de komende jaren in totaal twintig van in Nederland. Dat zei commercieel directeur Jan Huurdeman van Servex, de exploitant van de voorzieningen op de Nederlandse stations, woensdag op een congres over foodservice in Amsterdam.

Noedelgerechten

Verder wil de NS ook Aziatisch eten gaan verkopen, waaronder noedelgerechten, en wordt de keten Kiosk verbouwd. Volgens Huurdeman heeft Servex goed gekeken naar wat er in Londen er Parijs gebeurt op de stations.

De komst van nieuwe ketens gaat niet ten koste van andere winkeltjes. Wel wil Servex dat de winkelketentjes er frisser uit gaan zien. De verschillende formules moeten worden aangescherpt zodat consumenten zich makkelijker laten verleiden.

Servex hoopt dit jaar voor 285 miljoen euro aan waar te verkopen. Het bedrijf exploiteert op de Nederlandse stations 325 verkooppunten van onder meer AH To Go, Burger King, Pizza Hut en Kiosk. De gemiddelde bezoeker gaf vorig jaar 3,20 euro per bezoek uit. Met het aanscherpen van de verschillende formules moet ook de omzet een flinke stimulans krijgen.

Albert Heijn

Op het congres bleek dat de foodservice, waaronder de restaurants, pompshops, bedrijfskantines en de drankensector, zich kan opmaken voor een periode van flinke groei. "Consumenten willen betalen voor gemakkelijke producten", aldus directeur Jan-Willem Grievink van het Foodservice Instituut Nederland.

"Daarbij krijgt de foodservice toenemende concurrentie van de supermarkten. Bij Albert Heijn zijn de afgelopen periode records gebroken met betrekking tot de verkoop van kant-en-klaarmaaltijden."

De groei komt volgens Grievink tot stand omdat consumenten steeds vaker kampen met tijdsgebrek. "Jongere generaties groeien op met eetgewoontes die ze meenemen als ze ouder worden. Het functioneel buiten de deur eten is voor hen een vanzelfsprekend alternatief voor het thuis snel klaarmaken van maaltijden."

Landelijk eten mensen vijftien van de 21 maaltijden thuis. Bij jongeren is dat volgens Grievink twaalf en zakt dit de komende tijd verder naar tien.

Om het buiten de deur uit eten te compenseren worden er aan de maaltijden thuis meer eisen gesteld. "Het moet gezond, lekker en goed zijn." Dat maakt volgens Grievink dat er nieuwe vormen van discountwinkels ontstaan. "Als iets niet bijzonder is dan komt het bij de goedkope winkels. Dat zie ik nu met laptops en flatscreens en dat gebeurt binnenkort ook met voedingsmiddelen."