UTRECHT - NS Internationaal heeft vorig jaar zwarte cijfers geschreven. Dat was voor het eerst in de 6-jarige geschiedenis van het bedrijfsonderdeel, zo maakte directeur Michiel van Roozendaal van NS Internationaal dinsdag bekend in Utrecht.

Van Roozendaal wilde geen financiële details geven over de winst- en omzetcijfers. Hij gaf wel aan dat er in 2006 in totaal 5,3 miljoen reizigers over de grens zijn vervoerd met de verschillende internationale treinen. In 2005 waren dat er ongeveer 5,1 miljoen.

Vertrouwen

"Dit geeft vertrouwen voor de toekomst, als we met hogesnelheidstreinen gaan rijden", aldus Van Roozendaal. "Dat wordt de belangrijkste spoorinnovatie sinds 1839".

De NS-directeur wees erop dat treinen nu doorgaans 120 of 130 kilometer per uur halen en dat dat vele decennia geleden ook al zo was. "Straks gaan we rijden met écht snelle treinen. Je zult dan een enorme 'boost' zien in het internationale treinverkeer."

In 2006 boekte NS Internationaal 11 procent meer opbrengsten.

Thalys

Dat kwam onder meer door de steeds uitbreidende treinstedencampagne, het 10-jarig bestaan van de Thalys-verbinding tussen Amsterdam en Parijs, het Rembrandtjaar en het WK voetbal in Duitsland. Van Roozendaal: "Daarnaast zien we dat steeds meer reizigers de internationale trein gebruiken voor vervoer binnen Nederland."

Komend jaar gaat NS Internationaal meer snelle treinen aanbieden. Zo komt er een dagelijkse rechtstreekse verbinding met München en gaan er wekelijks meer treinen naar Frankrijk rijden.

Per 1 april rijden er dagelijks zes treinen naar Parijs en op vrijdag en zondag zeven. "De Thalys-treinen zitten gemiddeld voor 70 tot 80 procent vol. De vraag stijgt en dus breiden we de dienst uit".

HSL-Zuid

Het bedrijfsonderdeel krijgt eind maart een nieuwe naam, in de aanloop naar de ingebruikname van HSL-Zuid, die voorzien is voor december 2007. In eerste instantie is de maximumsnelheid 160 kilometer per uur. Pas in oktober 2008 gaan er treinen rijden met de maximumsnelheid van 300 kilometer per uur.