DEN HAAG - Telecombedrijf KPN schrapt de winkelformules Kral en KPN Klick. De helft van de 53 zaken van Kral gaat dicht, de rest krijgt een van de andere formulenamen van KPN op de gevel.

Ook de vier zaken van KPN Klick verdwijnen. Twee gaan dicht en twee krijgen een andere naam. In totaal moeten 150 personeelsleden een andere baan zoeken. Dat maakte KPN dinsdag bekend.

Met deze stap wil het telecombedrijf zijn distributiekracht versterken en distributiekosten verlagen. In totaal heeft KPN bijna tweehonderd winkels die onder verschillende merknamen in de steden te vinden zijn. Daarvan verdwijnen er ongeveer dertig.

Concentreren

Volgens een woordvoerder van KPN groeien verschillende diensten sneller naar elkaar toe dan verwacht, zoals bellen en internetten via een verbinding. Daarom wil KPN zich concentreren op de merken Primafoon, Hi en Telfort.

KPN nam in november 2005 zestig van de 106 winkels van Kral over. Deze fotoketen ging failliet. Kral kon de overgang van analoge naar digitale fotografie niet aan.