AMSTERDAM - Schiphol denkt dat 2007 opnieuw een recordjaar wordt. De nationale luchthaven zal weer meer vluchten en passagiers verwerken. Toch zal dat moeite kosten. Schiphol loopt mogelijk dit jaar al tegen de grenzen van het stelsel van geluidsnormen aan.

"We verwachten dat het aantal passagiers in 2007 zal groeien tot bijna 48 miljoen", zei Schiphol-topman Gerlach Cerfontaine donderdag in zijn nieuwjaarstoespraak.

Afgelopen jaar kreeg de luchthaven nog ruim 46 miljoen reizigers over de vloer. Het aantal vluchten neemt met ongveer 7000 toe tot 430.000, luidt de voorspelling van Cerfontaine.

Geluidsnorm

De verwachting van de Schiphol-directeur gaat uit van het gunstigste scenario. "Het wordt krap", verduidelijkte een woordvoerster van de luchthaven. De ruimte die het stelsel van geluidsnormen Schiphol voor verdere groei biedt, is zeer beperkt.

Een paar dagen sneeuw of storm kan de kans op te veel geluidsoverlast al doen toenemen. Ook zullen Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) met het baangebruik moeten spelen om de geluidsnormen niet te overschrijden.

De vijfde start- en landingsbaan, de Polderbaan, moest het mogelijk maken door te groeien tot jaarlijks 600.000 vluchten, maar het geluidsstelsel bleek te inflexibel om dat te kunnen realiseren.

Maatregelen

Het kabinet heeft daarom voorgesteld dat Schiphol onder voorwaarden verder mag groeien tot 520.000 vluchten per jaar.

Schiphol en andere partijen moeten zich dan wel vastleggen op maatregelen die de geluidshinder voor omwonenden verminderen.

Daar staat een verdere groei via flexibele geluidsnormen tegenover. Dat betekent dat toenemende geluidsoverlast op een plek wordt gecompenseerd door een afname op een ander punt.

Groei

Schiphol werkt inmiddels met LVNL aan oplossingen om groei mogelijk te maken zonder extra hinder, zei Cerfontaine. Volgens hem kan onderzocht worden hoe het gelijktijdig gebruik van vier banen (twee voor startende en twee voor vertrekkende vliegtuigen) in de praktijk uitwerkt.

Daardoor kunnen vliegtuigen verder uit elkaar vliegen, wat een glijvlucht tijdens de daling mogelijk maakt. De motoren draaien dan minder hard.

Met de regio zoekt Schiphol bovendien naar manieren om te kunnen groeien zonder extra geluidsoverlast. Dat gebeurt onder leiding van Hans Alders, commissaris van de koningin in Groningen. De commissie-Alders is eind december begonnen met haar werkzaamheden.

Vastgoed

Om de verwachte groei in 2007 op te vangen, investeert Schiphol 370 miljoen euro. "Een flink deel daarvan zal gestoken worden in vastgoedprojecten op Schiphol", lichtte Cerfontaine toe. Veel bedrijven willen zich volgens hem op de luchthaven vestigen.

Investeringen in vastgoed zijn daarnaast noodzakelijk om de groei van het vrachtverkeer aan te kunnen. Schiphol ziet vracht als een van de pijlers van zijn strategie.

Afgelopen jaar nam het vrachtverkeer 5,5 procent toe tot ruim 1,5 miljoen ton. Dat moet dit jaar bijna 1,6 miljoen ton worden.