NEW YORK - De Japanse autofabrikant Toyota verovert steeds verder terrein op de Amerikaanse markt. Het concern is vorig jaar doorgedrongen tot de top drie van grootste autoverkopers in de Verenigde Staten.

Toyota is DaimlerChrysler voorbijgestreefd en neemt nu de derde plaats in, achter General Motors en Ford. Dit blijkt uit woensdag bekendgemaakte verkoopcijfers.

Amerikaanse consumenten kopen vanwege hoge benzineprijzen steeds vaker energiezuinige auto's. Japanse fabrikanten speelden vroeg in op deze trend. De hybride Toyota Prius is een van de populairste modellen. Ook Amerikaanse automakers bieden nu energiezuinige auto's aan, maar ze hebben nog een achterstand.

Fabrieken

Toyota heeft nu zeven fabrieken in de Verenigde Staten en is is volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal van plan er nog één te bouwen in het zuiden van de VS. Hiermee zet het de grootste Amerikaanse autofabrikanten verder onder druk.

Naar verwachting streeft Toyota in 2007 ook Ford voorbij op de Amerikaanse markt. Wereldwijd wordt Toyota naar verwachting de grootste speler. Nu bekleedt General Motors deze plaats.

Verkoopcijfers

Het verkoopcijfer van Toyota steeg met 12,5 procent in 2006. De fabrikant verkocht in totaal 2,5 miljoen auto's. Chrysler, de Amerikaanse tak van DaimlerChrysler, verkocht er 2,1 miljoen, een daling van 7 procent ten opzichte van 2005. Ford en General Motors zagen hun verkopen dalen met respectievelijk 8 en 9 procent tot 2,9 en 4,1 miljoen.