AMSTERDAM - Supermarkten in Nederland hebben in 2006 een recordomzet behaald van 27,2 miljard euro. Dat is 3,9 procent meer dan in het jaar ervoor, toen er voor 26,2 miljard werd gekocht in supermarkten. Dat heeft marktonderzoekbureau GfK woensdag bekendgemaakt.

In de op een na laatste week van het jaar, vlak voor de kerstdagen, werd ook een recordomzet geboekt. De omzet in deze week bedroeg 737,6 miljoen euro. Bijna 8 procent van de Nederlandse huishoudens, ofwel 560.000 huishoudens, deed boodschappen op zondag 24 december. Toen waren veel supermarkten geopend.

Prijzenslag

In 2005 en 2004 daalde de omzet van de supermarkten nog als gevolg van de prijzenslag tussen de belangrijke ketens. De supermarkten hadden enkele jaren moeite om de grens van 25 miljard euro te slechten.

"Het is een goed jaar geweest. Consumenten hebben weer meer vertrouwen in de economie. Verder lijkt de supermarktoorlog ten einde", aldus Joop Holla van het GfK. Toch zijn de prijzen in supermarkten volgens Holla nog relatief laag als gevolg van de prijzenoorlog. "Die liggen op het niveau van voor de introductie van de euro. We denken dat de prijzen dit jaar verder omhooggaan."

Kassabon

De omzettoename in 2006 kwam met name doordat consumenten meer geld uitgaven bij een bezoek aan een supermarkt. De gemiddelde waarde van een kassabon was 20,36 euro, 4,3 procent meer dan in 2005.

Het gemiddelde is minder hoog dan in 2002, toen gemiddeld 20,68 euro werd uitgegeven per bezoek. "Toen ging men minder naar verschillende supermarkten voor de dagelijkse boodschappen", verklaarde Holla.