AMSTERDAM - De oplages van de meeste kranten zijn ook in het derde kwartaal van 2006 gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2005. Alleen Het Financieele Dagblad (3,2 procent), Het Parool (0,2) en Trouw (0,7) zagen hun oplage stijgen. Dat bleek woensdag uit cijfers van HOI (Het Oplage Instituut): Instituut voor Media Auditing.

De totale oplage van de kranten van uitgeefconcern PCM nam desondanks toe met 6,8 procent, maar die groei komt vrijwel geheel op het conto van de nieuwe tabloid nrc.next, die sinds maart 2006 verschijnt. In de onderzochte periode kende het dagblad een oplage van 65.163 exemplaren.

De trend van dalende oplages in krantenland is al langer ingezet, maar volgens de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen (Cebuco) gaat het best goed met de branche. "Enkel kijken naar de verspreide oplage is niet voldoende", aldus een Cebuco-woordvoerster woensdag. "Wij concentreren ons op het bereik van de bladen en dat ligt vele malen hoger dan het aantal exemplaren."

De grootste krant van Nederland, De Telegraaf, verspreidde in het derde kwartaal van het vorige jaar 735.088 papieren kranten.

Telegraaf

"Maar het bereik in die periode van De Telegraaf lag op 2.195.000 mensen. Eén exemplaar van een krant wordt dus vaker gelezen dan één keer. Zo beschouwd blazen kranten nog steeds een flink partijtje mee in de Nederlandse mediawereld", zegt de woordvoerster van Cebuco.

Uit onderzoek blijkt verder dat de nieuwssites van kranten erg goed worden bekeken. Het bezoek aan dagbladportals steeg in 2006 met 19,9 procent. Cebuco concludeert uit dit cijfer dat dagbladen nog steeds sterke merken zijn.

Gratis

De gratis dagbladen deden het erg goed in het derde kwartaal van 2006. De oplage van Metro steeg met 15,3 procent naar 431.134 exemplaren, die van Sp!ts met 11,1 procent naar 352.532 kranten.

De oplage van publiekstijdschriften is nagenoeg stabiel gebleven op 26,1 miljoen exemplaren. Met name culinaire en managementbladen lieten een enorme groei zien, respectievelijk 21 procent en 18 procent. Doordat een aantal titels niet meer zijn opgenomen in de HOI-cijfers, geeft dat een vertekend beeld op de oplagetotalen. Zo is bijvoorbeeld het sporttijdschrift De Bal verdwenen.