ROTTERDAM - In de Rotterdamse haven is het afgelopen jaar bijna 322 miljoen ton aan goederen overgeslagen. Dat is 2,3 procent meer dan in 2001 toen er ruim 314 miljoen ton werd overgeslagen. De overslagcijfers van 2002 evenaren bijna het topjaar 2000 toen een half miljoen ton meer werd overgeslagen, zo maakte het havenbedrijf vrijdag tijdens de traditionele oudejaarsbijeenkomst van de Havenvereniging bekend.

Het havenbedrijf is blij verrast met de cijfers, zo bleek uit een toelichting. "Vanaf medio dit jaar werden de economische prognoses somberder en de haven reflecteert de economie", aldus directeur W. Scholten van het gemeentelijk havenbedrijf. Een stabilisering van de cijfers van 2001 leek het havenbedrijf dan ook logisch, maar de tweede helft van het jaar was onverwacht goed.

Containersector

Ook de zo belangrijke containersector, die de laatste jaren slechter draaide dan Rotterdam omringende havens, trok aan. De aan- en afvoer steeg van 6,1 miljoen TEU (twintigvoetscontainers) naar ,5 miljoen: een stijging van 7 procent. Er zat ruim 65 miljoen ton lading in.

Ruwe olie

Voor het komend jaar verwacht Scholten opnieuw een stijging. Daarmee komt de haven ongeveer uit op prognoses van tien jaar geleden die uitgingen van 330 miljoen ton in 2003. "Of er moeten hele gekke dingen gebeuren, bijvoorbeeld in Irak." Dat betekent stijging van de prijs van ruwe olie en dat heeft direct gevolgen voor Rotterdam.

Hoge consumptie

De overslag van ruwe olie, al jaren de grootste goederenstroom in de Rotterdamse haven, daalde licht met 1,8 procent naar ruim 96 miljoen ton. Daar staat een flinke stijging van de aardolieproducten en petcokes tegenover; van 27,1 procent naar 35,5 miljoen ton. Andere flinke stijgers waren de overslag van ertsen en schroot (+7,1 procent) en de roll on/roll off-sector (+ 8,3 procent). De eerste zal de komende jaren zeker nog flink stijgen, aldus Scholten. Dat komt omdat de Duitse staalindustrie alle aanvoer gezamenlijk gaat laten lopen via het in Rotterdam gevestigde EECV (Erts Overslagbedrijf Europoort). De ro/ro-sector profiteert van de hoge consumptie in Engeland. "De Engelsen blijven als gekken consumeren", zo zei Scholten in een toelichting.

Droog massagoed

Dalers in de aan- en afvoer in de Rotterdamse haven zijn de agribulk (-19,4 procent naar 9,1 miljoen ton) en overig droog massagoed als mineralen, fosfaten en bouwmaterialen (-9,4 procent naar 9,5 miljoen ton). Procentueel een grote daler is de sector overige stukgoed (-11,2 naar 7,2 miljoen ton). Deze daling doet zich al jaren voor en komt doordat alles in containers wordt gestopt, inclusief bijvoorbeeld fruit.