TNT maakt pas op de plaats in China en India

SEATTLE - TNT heeft in China en India sneller voet aan de grond gekregen dan verwacht. De post- en pakketjesbezorger is er de afgelopen jaren rap in geslaagd overnames te plegen die de groei van het concern in beide landen hebben bevorderd. "We lopen fors voor op onze eigen plannen", zei topman TNT-Peter Bakker in Seattle.

Het succes in India en China is dermate, dat het concern nu een pas op de plaats doet. Voorlopig pleegt TNT er geen nieuwe overnames meer. Eerst moeten eerdere aankopen op orde zijn gebracht. Ze moeten stabiel draaien en worden aangesloten op het internationale transportnetwerk van TNT. Dat gaat nog wel twee jaar duren, schat Bakker. Pas daarna zal zijn onderneming weer op het overnamepad gaan als dat nodig blijkt te zijn.

TNT heeft de afgelopen twee jaar niet stilgezeten in de twee landen. Nadat Bakker in maart 2004 had aangekondigd India en China als nieuwe speerpunten van zijn beleid te zien, heeft hij diverse lokale bedrijven gekocht. In China was de belangrijkste aankoop Hoau, de grootste vracht- en pakketvervoerder van het land. In India heeft TNT de binnenlandse wegvervoerder Speedage gekocht.

China

Volgens Bakker draait TNT in beide landen zeer goed. China is tot nu toe vooral een exportland gebleken. De lage lonen in het Aziatische land hebben veel westerse bedrijven gelokt. Zo produceert Apple er zijn populaire muziekspeler iPod. TNT vervoert de apparaten naar Europa en de Verenigde Staten. Ook computerfabrikant Acer kan het concern uit Hoofddorp tot zijn klantenkring rekenen.

De goederenstroom vanuit China is zelfs zo omvangrijk dat TNT twee nieuwe vrachtvliegtuigen heeft gekocht. De eerste daarvan, een Boeing 747, is woensdag officieel afgeleverd. Een tweede jumbo volgt begin volgend jaar. Beide toestellen vormen een grote investering, maar "zijn onmiddellijk rendabel", verklaarde de TNT-bestuursvoorzitter.

Eén klant van het concern is al in staat het ruim van een 747 te vullen. Bakker sluit overigens niet uit later meer vrachtvliegtuigen aan te schaffen om op routes naar India in te zetten.

Vrachtvervoer

Toch valt er de komende jaren voor TNT meer te halen met het vrachtvervoer over de weg in China. De toenemende welvaart geeft de inwoners van het land meer geld om luxe artikelen als koelkasten en televisies te kopen. Daardoor zullen meer producten vanuit het westen naar China worden vervoerd, die vervolgens in China wel over de weg naar de plek van bestemming moeten worden gebracht.

TNT investeert daarom behoorlijk in een uitgebreid netwerk van vrachtwagens in China. Daarmee onderscheidt het concern zich volgens Bakker van zijn concurrenten als UPS, DHL en FedEx. De Nederlandse onderneming is in Europa groot geworden met vrachtvervoer over de weg. "Die kennis en kunde kunnen we gebruiken in Azië."

Tip de redactie