UTRECHT - Interpay, het samenwerkingsverband van banken dat het elektronisch betalingsverkeer regelt, is voorlopig afgevallen in de race voor het elektronisch betaalsysteem voor het openbaar vervoer in Nederland. Een woordvoerster van Interpay heeft dat vrijdag bevestigd.

Interpay was samen met het Australische ERG Transit Systems een van de drie consortia die streden voor de opvolger van de strippen- en treinkaart. Het tweede consortium wordt gevormd door Accenture, MTRC Corporation, Thales en Vialis. De laatste is een dochter van Volker Wessels Stevin en het enige Nederlandse bedrijf in de groep. Het derde pact bestaat uit de Amerikaanse onderneming EDS, Cubic en Siemens Nederland.

Opdrachtgever is Trans Link Systems (TLS). Daarin zitten de vijf grootste openbaarvervoerbedrijven van Nederland (NS, Connexxion, GVB Amsterdam, RET en HTM). Met de opdracht voor het gesloten vervoersbewijssysteem is in totaal een bedrag gemoeid van ongeveer miljard euro. De bedoeling is dat het nieuwe systeem in 2003 als proef wordt ingevoerd in Rotterdam. In 2006 moet het systeem landelijk zijn ingevoerd.

De woordvoerster van Interpay benadrukt dat het bankenbedrijf is uitgesloten van de eerste proef in de regio Rotterdam. "Als die slaagt, is iedereen weer welkom voor de volgende fase van het project", aldus de woordvoerster.