Europarlement neigt naar liberalisering spoor

BRUSSEL - De nationale spoorbedrijven moeten ook op binnenlandse trajecten concurrentie krijgen, zo wil de commissie verkeer van het Europees Parlement. Een kleine meerderheid stemde dinsdag voor een rapport met die strekking.

"Heel zorgelijk", vindt Europarlementslid Corien Wortmann (CDA), die zelf tegen stemde. "Dat zal betekenen dat alleen de rendabele delen in de Randstad worden weggesnoept. De NS zal dan minder geld overhouden om te rijden op de onrendabele trajecten buiten de Randstad".

Wortmann hoopt dat het voltallige Europees Parlement binnenkort anders beslist dan de verkeerscommissie. "Dat zal nog wel een hele discussie geven".

De NS heeft nog een concessie voor heel Nederland tot 2015. Dat zou wel eens de laatste kunnen zijn, zo vreest Wortmann. De Nederlandse regering wil liever het hele spoornet als concessie blijven uitgeven aan een spoorbedrijf, zoals nu de NS.

Als meerdere maatschappijen door elkaar heen rijden op het net zou dat vertragingen kunnen veroorzaken, vreest Nederland.

Tip de redactie