UTRECHT - Het nieuwe spoorboekje van de NS geeft reden tot "gepaste tevredenheid". De nieuwe opzet van de dienstregeling blijkt op de meeste trajecten in de praktijk goed te werken.

Van de treinen kwam 80,1 procent op tijd aan, bijna 2,5 procent meer dan een jaar geleden in de eerste week van de dienstregeling, liet de NS dinsdag weten.

De invoering van de dienstregeling 2007 op 10 december was een megaoperatie. Het schema dat sinds 1970 eigenlijk als basis diende, is compleet omgegooid. De structuur blijkt "bijna overal" goed te werken.

Bijlmer

Er zijn echter minpuntjes. Dat pas op 1 april volgend jaar twee extra sporen tussen Utrecht en Amsterdam - een van de drukst bereden trajecten - beschikbaar komen, was te merken in het reizigersaanbod en de dienstuitvoering, meldde het spoorbedrijf.

NS kijkt naar mogelijkheden om meer treinen te laten stoppen in Amsterdam Bijlmer, het nieuwe station in de drukke zakenwijk die Amsterdam Zuidoost is.

De afwikkeling van het verkeer op de zwaarbelaste knooppunten Gouda, Amersfoort en Arnhem loopt nog altijd niet naar wens. "Bij vertragingen is het lastig bijsturen", zei een woordvoerder van de spoorwegen in een toelichting. De NS kijkt naar aanpassing van het spoorgebruik of de dienstregeling. Hoe lang dat duurt, is nog onduidelijk.

Aansluitingen

Tussen Den Bosch en Tilburg zijn alsnog meer treinen gaan rijden. Hierdoor hebben reizigers betere aansluitingen gekregen.

Het nieuwe spoorboekje is populair. In de week voor de invoering van de dienstregeling waren er 110.000 verkocht, al 20.000 meer dan vorig jaar om die tijd. De NS laat er daarom met spoed 50.000 stuks bijdrukken.

Klachten

De benodigde capaciteit bleek in de meeste gevallen juist. Door het inzetten van reservetreinen zijn de afgelopen week 25 treinen langer gemaakt. Reizigersorganisatie Rover merkt dat ondanks het uitblijven van puinhoop toch erg veel geklaagd wordt over de drukte. Tot en met maandag zijn er 2500 klachten binnengekomen.

"Zolang reizigers op het perron achterblijven omdat ze niet in de trein passen, is dat geen reden tot juichen. Te weinig rijtuigen en infra los je niet op met een nieuw spoorboekje'', aldus de Rover-woordvoerder. Hij waardeert het echter dat de NS zijn best doet knelpunten op te lossen.