Machinisten willen extra veiligheidssysteem

UTRECHT - Machinisten willen een extra veiligheidssysteem dat hen waarschuwt als zij op een rood sein afrijden. De NS gaat onderzoeken of zo'n attentiesignaal kan helpen het passeren van rode seinen te verminderen, zo liet een woordvoerder van de NS maandag weten.

Tot 1997 kenden alle treinen in Nederland een systeem waarbij in de cabine een zoemer ging als een trein met lage snelheid moest rijden, bijvoorbeeld omdat het een rood sein naderde. De trein maakte een noodstop als de machinist niet binnen een paar seconden op een knop drukte.

Voor veel machinisten werd dit een automatisme en bleek het niet langer effectief. De NS schafte het systeem daarom af.

Dodeman

"Bovendien kregen alle voertuigen een 'intermitterende dodeman'. Dit systeem combineerde de functie van de oude dodeman en de zoemer. "De dodeman is een systeem waarbij de machinist regelmatig een pedaal moet indrukken of juist loslaten om te laten zien dat hij niet in slaap is gevallen of onwel is geworden", aldus de woordvoerder.

Jaarlijks rijden ongeveer vierhonderd treinen door een rood sein, maar dat heeft volgens de NS niet tot extra ongevallen geleid.

Tip de redactie