Peijs en burgemeesters langs Betuwelijn zijn het eens

BARENDRECHT - Burgemeesters van gemeenten aan de Betuwelijn zijn er na bijna een jaar onderhandelen in geslaagd afspraken te maken met het ministerie van Verkeer over knelpunten op de goederenspoorlijn. Vrijdag ondertekenen beide partijen een veiligheidsconvenant, zo maakte Railplan, de overkoepelende organisatie van hulpverleningsdiensten donderdag bekend.

De Barendrechtse burgemeester J. van Belzen tekent namens de 37 burgemeesters, die net als Railplan 'keiharde afspraken' wilden. Zij voorzien een mogelijk gebrek aan bluswater op sommige locaties, beperkingen voor de hulpverlening bij hoge geluidsschermem en problemen om de elektriciteit van de bovenleidingen af te halen.

Knelpunten

Door vrijdag haar handtekening te zetten onder de afspraken, geeft minister Karla Peijs aan dat ze de knelpunten oplost voordat de treinen gaan rijden over de Betuwelijn.

De goederenspoorlijn verbindt Rotterdam met het Duitse Ruhrgebied en zou op 2 januari in gebruik worden genomen. Die datum wordt niet gehaald doordat beveiligingssystemen in de tunnels pas aan het einde van dit jaar worden opgeleverd. Railplan en de burgemeesters gaven eerder aan dat de Betuweroute in januari met beperkingen in gebruik zou worden genomen, aangezien er alleen diessellocomotieven over het spoor zouden mogen rijden en en niet alle gevaarlijke stoffen vervoerd zouden mogen worden.

Tip de redactie