Europarlement akkoord met gespreide reclame op tv

STRAATSBURG - Reclamespotjes op televisie mogen over het hele uur verspreid worden. Tv-zenders hoeven ze niet langer in blokjes te programmeren met twintig minuten tussentijd. Het maximum blijft echter twaalf minuten reclame per uur.

Het Europees Parlement heeft woensdag ingestemd met een voorstel daarover van de Europese Commissie. De EU-landen zelf waren eerder al akkoord.

Amerikaanse toestanden

De Consumentenbond vreest Amerikaanse toestanden op de beeldbuis: "kijkers worden vaker blootgesteld aan reclame, terwijl ook de mogelijkheden voor het tonen van merkproducten in programma's groeien."

Het Europese wetsvoorstel 'Televisie zonder grenzen' moet meer vrijheid geven aan tv-zenders. Ze hoeven zich niet langer te houden aan de regels in elk land waar hun programma's te ontvangen zijn.

Doven en slechthorenden

Zo kan de Nederlandse regering niet langer RTL verplichten bijvoorbeeld programma's te ondertitelen voor doven en slechthorenden. RTL is namelijk in Luxemburg gevestigd. Het parlement verwierp een wijzingsvoorstel van Emine Bozkurt (PvdA) om dit alsnog mogelijk te maken.

Ook Hans Blokland (ChristenUnie) had opgeroepen om landen wel regels te laten stellen aan programma's op hun buis. "Ieder land heeft zijn eigen identiteit. Landen weten zelf het beste wat voor hen gepast is."

VVD-Europarlementslid Jules Maaten vindt de grotere vrijheid juist beter. "Televisiemakers mogen geen extra wetten en regels opgelegd worden als zij hun programma's elders in de Europese Unie willen aanbieden."

Regels gelden niet voor internet

In het voorstel dat woensdag is aangenomen zijn de Europese mediaregels tegelijk uitgebreid naar zenders die via internet of gsm uitzenden. CDA'ster Corien Wortmann verwacht zo eerlijke concurrentieverhoudingen tussen televisie en vergelijkbare diensten. "Ik vind het terecht dat YouTube, zoekmachines en private websites niet onder de nieuwe regels vallen, dat zou slecht zijn voor de creativiteit en dynamiek rond internet."

Tip de redactie