LEIDSCHENDAM - Nederlanders blijven dit jaar vaker thuis met de Kerst. Deze conclusie trekt de koepel van supermarkten na eigen onderzoek. Dat heeft de organisatie, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), woensdag gezegd.

Volgens het CBL eet 41 procent van de consumenten beide kerstdagen thuis. In 2004 was dat nog 37 procent.

Ook eten bij familie, vrienden of kennissen verliest aan populariteit, denkt de koepel. Dit jaar denkt 47 procent van de Nederlanders daar te eten tegen 53 procent in 2004.

De uitkomsten van het CBL zijn in tegenspraak met eerder onderzoek van marktvorser Gfk. Die concludeerde begin deze maand dat juist meer mensen buiten de deur van de kerstdis gaan genieten. Volgens GfK kunnen mensen zich weer een maal in een restaurant veroorloven door de aantrekkende economie. Bovendien bestaat het kerstweekeinde dit jaar uit drie vrije dagen.

Ook het CBL ziet de gevolgen van de economische opleving. Volgens de koepel is 22 procent van de huishoudens van plan om tijdens de kerstdagen meer geld aan eten uit te geven dan vorig jaar. Gemiddeld gaat de dis ongeveer 7 euro meer kosten.

De vele mensen die volgens de supermarkten thuis gaan eten, doen dat vaak met een steengrill, fondue en gourmetset. ,,Maar liefst 36 procent van de consumenten kookt aan tafel tijdens de kerst.''