EU keurt Airbus A380 goed voor commerciële vluchten

TOULOUSE - Europese autoriteiten hebben dinsdag de Airbus A380 veilig verklaard voor commerciële vluchten. Hiermee heeft Airbus een belangrijke horde genomen in de ontwikkeling van het dubbeldekstoestel.

De superjumbo is het zorgenkindje van 's werelds grootste vliegtuigbouwer. Door productiefouten en vertragingen nam de ontwikkeling van het vliegtuig uiteindelijk zes jaar in beslag.

Bronnen uit de industrie zeggen dat de ontwikkeling rond de 12 miljard euro heeft gekost.

Achthonderd passagiers

De A380 is veel groter dan bestaande vliegtuigen. Het vliegtuig kan plaats bieden aan zo'n achthonderd mensen. Inmiddels zijn er 149 exemplaren verkocht. Klanten moeten wel geduld hebben, want de levering van de vliegtuigen heeft al twee jaar vertraging opgelopen. De eerste order had deze maand geleverd moeten worden aan Singapore Airlines. Dat wordt nu waarschijnlijk oktober 2007.

Gedupeerde luchtvaartmaatschappijen eisen compensatie voor de geleden schade. De Amerikaanse pakketservice Fedex annuleerde haar bestelling zelfs en besloot met concurrent Boeing in zee te gaan.

Verkeerde paard

Critici zeggen dat Airbus op het verkeerde paard heeft gewed door te kiezen voor de markt voor extra grote vliegtuigen, aangezien het Amerikaanse Boeing zich besloot te concentreren op vliegtuigen van een gemiddelde grootte voor verre vluchten.

Behalve voor Airbus betekent de certificering van de A380 ook een keerpunt voor het Europese bureau voor luchtvaartveiligheid (EASA).

Hiermee kan het drie jaar jonge agentschap zichzelf op de kaart zetten. De Europese Unie richtte het bureau in 2002 op met als doel meer eenheid te brengen in regels voor vliegtuigveiligheid. De oprichting van het bureau gaf Europa het mandaat om nieuwe vliegtuigsoorten te certificeren, beginnend met de A380. Ook de Verenigde Staten hebben een vergelijkbaar bureau.

Tip de redactie