Nieuwe dienstregeling NS gaat vrijwel vlekkeloos in

RIJSWIJK - De invoering van de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de streekvervoerders is maandag vrijwel vlekkeloos verlopen. Het was de eerste werkdag dat de treinen volgens het nieuwe, geheel herziene, spoorboekje reden. Volgens de NS namen zo'n 1,1 miljoen reizigers de trein. De nieuwe regeling werd zondag geïntroduceerd.

"Ondanks het slechte weer en de drukte op een maandag is vandaag gebleken dat ook in de onderliggende structuur geen noemenswaardige fouten zitten", zei de woordvoerder van de NS.

Grote problemen bleven op de 'eerste echte dag van de nieuwe regeling' uit. Volgens de NS was er slechts sprake van een paar schoonheidsfoutjes. Zo waren er in de ochtendspits vertragingen bij onder meer Rotterdam en Limburg. Ook stonden er bijvoorbeeld twee treinen op perrons te ver uit elkaar waardoor mensen hun aansluiting niet konden halen.

Streekvervoer

Ook het streekvervoer luidde dit weekend een nieuwe dienstregeling in, die was aangepast aan de wijzigingen bij de NS. Volgens vervoerder Connexxion zijn de eerste twee dagen van de nieuwe regeling soepeltjes verlopen. Op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen kampte vervoerder Veolia al meteen met een tekort van achttien treinstellen. Dat tekort wordt de eerste drie maanden van volgend jaar weggewerkt, maar zorgde maandag voor de nodige vertragingen.

De bonden waren tevreden over de nieuwe dienstregeling. FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond hoorden slechts enkele klachten van hun achterban. Zo zouden hier en daar te korte treinen zijn ingezet, waardoor mensen op het perron moesten achterblijven. Ook pakt het nieuwe rooster voor de ene werknemer beter uit dan voor de andere.

Klachten

Toch kreeg reizigersorganisatie Rover maandag honderden klachten binnen over de nieuwe dienstregelingen. Slechte aansluiting tussen het streekvervoer en de trein was het grootste euvel. Verder hadden veel klagers opmerkingen over de vervanging van intercity's door stoptreinen.

De website van de NS bediende maandag een recordaantal mensen die reisadvies wilden. Volgens de woordvoerder bezochten zeker tien keer zo veel mensen als normaal de site. Ook reisinformatiegroep 9292ov.nl kreeg een recordaantal bezoekers. Via het callcenter en de website vroegen ruim 400.000 mensen om reisadvies.

Tip de redactie