Rover krijgt honderden klachten

RIJSWIJK - Reizigersorganisatie Rover heeft maandagochtend enkele honderden klachten binnengekregen over de nieuwe dienstregeling van NS en streekvervoerders. Dit zei een woordvoerder maandag.

De meeste klachten gingen over de dienstregeling. Slechte aansluiting tussen het streekvervoer en de trein was het grootste euvel. Verder hadden veel klagers opmerkingen over de vervanging van intercity's door stoptreinen.

Problemen

De overgang naar de nieuwe dienstregeling leidde niet tot een grote chaos, maar lokaal deden zich wel problemen voor. "Op sommige plaatsen moesten reizigers achterblijven op het perron door een te grote drukte.

Ook is op sommige stations de informatievoorziening nog niet in orde. Bovendien kregen we klachten over het station Amsterdam-Bijlmer, waar bouwvakkers nog aan het werk zijn", aldus de woordvoerder.

De NS gaf in een reactie aan dat die verantwoordelijkheid bij ProRail ligt. "Maar natuurlijk is ook de NS teleurgesteld over de gang van zaken", meldt woordvoerdster Belderbos. "Er wordt momenteel hard gewerkt om de problemen op te lossen."

Wanklanken

FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond zijn tevreden. De FNV spreekt maandag van een "vlekkeloze invoering waar met man en macht aan is gewerkt" en de CNV hoorde onder het personeel geen wanklanken.

"Wel hebben de medewerkers te maken met irritatie onder reizigers. Hier en daar waren te korte treinen ingezet, waardoor mensen op het perron moesten achterblijven", aldus een woordvoerder van de FNV. Volgens hem pakt het nieuwe rooster voor de ene werknemer wat beter uit dan de andere. "Maar over het algemeen heerst er tevredenheid."

Tip de redactie