'Ontsporingen RandstadRail door ontwerpfout'

AMSTERDAM - De ontsporingen van de RandstadRail in Den Haag zijn waarschijnlijk in drie van de vier gevallen te wijten aan een ontwerpfout in de rails. De vierde ontsporing, bij station Forepark, werd veroorzaakt door een wissel die niet goed lag.

Dat zegt technisch adviseur van de Rotterdamse vervoermaatschappij RET Arie Overbeek woensdag in het Algemeen Dagblad.

Hij reageert hiermee op de woorden van hoogleraar vervoers- en verkeersvoorzieningen Ingo Hansen van de Technische Universiteit Delft. Die stelt in de krant dat de ontsporingen zijn veroorzaakt doordat de wielen niet genoeg bewegingsruimte hebben tussen de rails.

Wissels

Daardoor kan een wiel uit de rails schieten. Vooral in bochten, aan het begin van hellingen en op wissels zou het probleem spelen, omdat een trein daar meer beweegt.

Bij de ontsporing van twee tramstellen van de lightrailverbinding, woensdagavond in Den Haag, raakten zeventien mensen lichtgewond. Dezelfde avond ontspoorde een tramstel bij Ternoot, waarbij geen gewonden vielen. Begin november ontspoorden ook twee tramstellen.

ProRail

Spoorbeheerder ProRail, die de rails heeft aangelegd, zegt in de krant niets te weten van een ontwerpfout. "We hebben de rails aangelegd conform onze specificaties", zegt een woordvoerder. "Daarna is het goedgekeurd door zowel de Inspectie Verkeer en Waterstaat als de vervoerders RET en HTM."

De resultaten van het technisch onderzoek naar de twee ontsporingen vorige week worden volgende week verwacht. De betrokken vervoermaatschappijen HTM uit Den Haag en RET werken in het onderzoek samen met de Inspectie Verkeer en Waterstaat en het externe adviesbureau Delta Rail.

Tip de redactie