'ING overweegt merk Postbank te schrappen'

AMSTERDAM - ING onderzoekt of de merken Postbank en ING Bank naast elkaar kunnen voortbestaan. Dat meldt Het Financieele Dagblad dinsdag. De bankverzekeraar houdt volgens de krant zijn strategie voor particulieren en kleine en middelgrote bedrijven 'grondig' tegen het licht.

Organisatieadviesbureau McKinsey onderzoekt al enkele maanden de toekomst van het retailbedrijf van ING. Het onderzoek richt zich op het merkenbeleid, de marketing en de marktpositie van ING en dochter Postbank in Nederland, zo bevestigt een woordvoerder tegenover het FD.

De zaak staat intern hoog op de agenda. Maar van een besluit is nog geen sprake. De verwachting is dat de top van ING Groep binnen drie maanden de knoop doorhakt.

Reclame

Directeur Hans Hagenaars van Postbank heeft zijn post tijdelijk verlaten om het project te leiden. Grote opdrachten van ING Bank aan reclamebureaus staan in de wachtkamer. "We zijn bezig met een strategische herorientatie", zegt de woordvoerder.

"Dat doen we vaker maar dit onderzoek is een stuk grondiger. We kijken zowel naar de voorkant als naar de achterkant van de Postbank en ING Bank."

Met de voorkant wordt bedoeld dat de merken tegen het licht worden gehouden. Centraal staat de toekomst van het merk Postbank. Bij de achterkant moet gedacht worden aan integratie van de administratieve activiteiten.

Waardevol

De woordvoerder zegt dat ING de conclusies van het onderzoek van McKinsey eerst rustig afwacht. "Het merk Postbank staat op dit moment niet ter discussie. We zullen het ook niet zomaar schrappen. Het label is zeer waardevol. Maar het is ook niet vanzelfsprekend dat we al onze merken houden."

Tip de redactie