DEN HAAG - De uitgaven aan sinterklaascadeautjes komen dit jaar hoger uit dan ooit tevoren. Na jaren van terughoudendheid trekt de consument door de aantrekkende economie weer grif de portemonnee.

Dat blijkt uit een enquête van de Nationale Winkelraad van MKB Nederland, de koepelorganisatie van het midden- en kleinbedrijf, onder zijn leden. Meer dan de helft van de omzet in de detailhandel wordt gerealiseerd door mkb-ondernemingen.

De consument spendeert aan het sinterklaasfeest dit jaar ongeveer 760 miljoen euro, aldus MKB Nederland vrijdag. Dat is een stijging van 8 procent ten opzichte van vorig jaar. De werkgeversorganisatie verwacht dat de mensen ook aan kerst meer zullen besteden.

Er wordt volgens MKB Nederland vooral meer geld uitgegeven aan elektronische apparaten zoals mp3-spelers en spelcomputers. Dat bleek onlangs ook uit een onderzoek van de Raad Nederlandse Detailhandel. Deze brancheorganisatie verwacht dat de mensen tijdens de sinterklaasperiode 17 procent meer uitgeven aan cadeautjes dan vorig jaar.