ZOETERMEER - De transportsector gaat miljoenen investeren in het opleiden van nieuwe werknemers om het tekort aan chauffeurs op te lossen. Het plan is om volgend jaar uit het opleidingsfonds van het beroepsgoederenvervoer duizend beurzen te verstrekken aan mensen die een groot rijbewijs willen halen.

Deze chauffeurs in spe krijgen ongeveer 90 procent vergoed van de 5000 tot 6000 euro die het papiertje kost.

Dat kondigde werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) en vakbond FNV Bondgenoten vrijdag aan. Momenteel zijn er circa 5500 vacatures in het beroepsgoederenvervoer over de weg. Op een totaal van 95.000 chauffeurs in de sector komt dat neer op één op de twintig arbeidsplaatsen die niet vervuld is.

FNV

Volgens bestuurder Jan Heilig van FNV Bondgenoten begint volgend jaar een campagne om het chauffeursvak aan te prijzen. "Om de sector draaiende te houden, moet er wat gebeuren. Desnoods leiden we mensen in Polen op. Als ze maar volgens de cao worden betaald en een normaal contract krijgen."

Volgens de vakbondsbestuurder kampt de sector met een slecht imago, omdat sommige transportondernemers met illegale contructies Oost-Europese chauffeurs aan het werk zetten. Maar dat wordt volgens Heilig minder, omdat de vakbond met werkgevers steeds meer cao-afspraken maakt om illegale praktijken tegen te gaan en met scholing het aanbod van chauffeurs in Nederland te vergroten.

TLN

Maar volgens cao-onderhandelaar André Klug van TLN heeft de sector juist imagoschade opgelopen door de ophef van de FNV-bond over Polen. "Bovendien zijn ze nu steeds moeilijker te krijgen, omdat de Poolse economie ook aantrekt en in hun eigen land een veel groter tekort is aan chauffeurs."

Volgens TLN komen werklozen die staan ingeschreven bij het CWI natuurlijk in aanmerking voor een beurs. Wel worden kandidaten "zorgvuldig gescreend op motivatie". Klug hoopt ook uit andere sectoren chauffeurs te lokken. "Bijvoorbeeld buschauffeurs worden nu geconfronteerd met marktwerking, terwijl wij gewend zijn marktconform te werken en prima arbeidsvoorwaarden kennen. Ook zijn ze af van agressieve klanten in het openbaar vervoer."

Daarbij moet volgens Klug het opleidingsfonds, dat een vrij vermogen kent van circa 40 miljoen euro, een brug slaan naar andere sectoren. "Een chauffeur die arbeidsongeschikt raakt en hovenier wil worden, moet zich kunnen omscholen. Net zo goed dat een hovenier die allergisch raakt voor pluisjes en stofjes en in het vervoer wil, een groot rijbewijs moet kunnen halen."