AMSTERDAM - In de feestmaand december vervijfvoudigt de hoeveelheid post via de rode brievenbussen naar circa 250 miljoen stukken. Het postbedrijf TPG stelde daarom vrijdag dat het in deze drukke maand niet kan worden afgerekend op de minimumnorm voor het tijdig bezorgen van post.

De Opta klaagde donderdag dat TPG in december de poststroom via de brievenbussen niet in zijn metingen meetelt. Daardoor kan de toezichthouder voor de postmarkt niet controleren of de bezorging van het bedrijf aan de normen voldoet. Die norm is dat ten minste procent van de brieven tot honderd gram de volgende dag is bezorgd.

TPG wijst de kritiek van de Opta van de hand. "Wij zijn erg verbaasd over de opstelling van de toezichthouder. De Opta zou moeten weten dat er aparte afspraken zijn met de Tweede Kamer over de dienstverlening in de drukke kerstperiode", aldus een woordvoerder.

'Niet in de brievenbus'

Het postbedrijf vraagt gedurende de kerstperiode aan de consument brieven die de volgende werkdag moeten worden bezorgd niet in de brievenbus te stoppen, maar op het postkantoor af te leveren. Dan kunnen deze apart blijven van de grote stroom kerstkaarten. Deze maken 80 procent uit van de 250 miljoen poststukken in december.

De TPG-zegsman wees erop dat het postbedrijf ook wegens de mindere dienstverlening korting geeft via kerstzegels. Deze zijn 29 eurocent waard in plaats van de 0,39 euro die een standaard postzegel kost. "De kerstpost doet er ongeveer twee werkdagen over en in het uiterste geval drie. Een brief via het postkantoor wordt in deze periode zo goed als zeker wel de volgende werkdag bezorgd", aldus de woordvoerder.

Vorig jaar heeft TPG volgens de Opta gemiddeld 95,6 procent van de post op tijd besteld. Deze cijfers zijn exclusief de poststroom via de brievenbussen in december.