'Machinisten slecht opgeleid'

AMSTERDAM - De kans op ongelukken op het spoor neemt toe, omdat machinisten van goederentreinen soms slecht zijn opgeleid en vermoeid zijn door extreem lange werkdagen. De problemen spelen volgens de vakbonden FNV en de Vakbond voor Machinisten en Conducteurs (VVMC) vooral bij kleinere spoorvervoerders. Dat meldt het Algemeen Dagblad donderdag.

De afgelopen vier jaar is volgens cijfers van de inspectie Verkeer en Waterstaat een kwart meer treinen door rood gereden. De inspectie stelt dat deze cijfers slechts het topje van de ijsberg zijn. De veiligheid op het spoor wordt constant bedreigd door goederentreinen die door rood rijden.

Scholing

Door een chronisch tekort aan treinbestuurders staat de scholing van nieuw personeel volgens de vakbonden vooral bij kleinere vervoerders constant onder druk. "Mensen zitten bovendien regelmatig negen, tien uur achter elkaar op de bok", zegt Wim Eilert van de VVMC in het dagblad. "Dat vinden wij niet verantwoord."

Arbeidsinspectie

De Arbeidsinspectie zegt sinds 2002 geen controles meer te hebben uitgevoerd op de werktijden. Een goederentrein botste vorige week op een stoptrein, waarbij 31 reizigers gewond raakten. Uit een nog vertrouwelijke rapportage van de verkeersinspectie zou blijken dat de goederentrein in Arnhem door rood reed.

Voorzitter van de Belangenvereniging Rail Goederenvervoerders Frans Zoetmulder zegt in het dagblad zich niet in het beeld te herkennen.

Tip de redactie