UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen krijgen het niet voor het zeggen bij OV-fiets. De voordelige huurfietsen bij knooppunten van openbaar vervoer blijven in handen van de onafhankelijke stichting die nu al verantwoordelijk is voor de exploitatie.

Dat heeft het bestuur van OV-fiets dinsdagmiddag laten weten aan NS en spoorbeheerder ProRail, dat in 2001 het initiatief nam voor de oprichting van de stichting. "Het door NS opgestelde businessplan voldeed niet aan de drie uitgangspunten die wij hadden geformuleerd", verklaarde bestuurslid Marc Maartens van OV-fiets.

Toekomst

"We willen ook in de toekomst graag samenwerken met NS, met name op het gebied van marketing. Een overname vonden we echter geen goed idee. We zouden dan bij een monopolist terechtkomen, terwijl contracten afsluiten met allerlei overheden en OV-bedrijven."

Een jaarabonnement voor OV-fiets kost 9,50 euro en kan worden gekoppeld aan een NS-kaart of aan een aparte fietspas. De OV-fiets rekent af met de nadelen van de oude huurfiets. Bij aanmelding worden de persoonlijke gegevens geregistreerd en daarna zijn de klanten voorgoed af van tijdrovend gedoe met identificatie, formulieren en betalingen van borgsommen. De huurkosten bedragen 2,75 euro en voor dat bedrag kan de klant de fiets maximaal 20 uur gebruiken.

De stichting OV-fiets exploiteert de uitgiftepunten bij trein-, metro- en busstations, steigers van ferry's, transferia en park- en rideterreinen. Overheden en openbaar vervoerbedrijven stellen de infrastructuur (stallingsruimten) beschikbaar. De jaaromzet van OV-fiets bedraagt ongeveer een miljoen euro.

Groei

De afgelopen jaren groeide OV-fiets explosief. Het aantal pashouders steeg van 20.000 naar 30.000 en het aantal ritten van 189.000 naar 300.000. OV-fiets verwacht dat de groei de komende jaren nog steviger door zal zetten.