'Interbrew aast op South African Breweries'

Interbrew zou met deze combinatie, vlak achter Anheuser-Busch, de tweede brouwer ter wereld worden

LONDEN - Het Belgische bierconcern InterbrewSouth African BreweriesFinancial Times

De krant zegt documenten te hebben gezien die aangeven dat komende maandag een bod valt te verwachten. SAB is genoteerd aan de Londense effectenbeurs. Het bedrijf heeft een beurswaarde van 3,4 miljard pond sterling (f 12 miljard). Als er een bod komt, zal dat dan waarschijnlijk boven de 4 miljard pond moeten liggen.

De combinatie zou, vlak achter Anheuser-Busch, de tweede brouwer ter wereld worden. Nu staat Heineken naar eigen zeggen nog op de tweede plaats, maar het verschil in productievolume met Interbrew is gering. Dat zou ook kunnen betekenen dat er in de bierwereld grote verschuivingen op stapel staan, aangezien de verwachting is dat de andere brouwers zullen reageren met het aangaan van fusies en het doen van overnames.

De plannen van Interbrew zouden mede zijn ingegeven door vrees dat SAB een fusie aangaat met de Britse brouwer Scottish & Newcastle en het Amerikaanse Miller Brewing. Miller is eigendom van het tabak- en levensmiddelenconcern Philip Morris.

Interbrews topman Hugo Powell erkende tegenover de Financial Times wel dat er onderzoek gedaan is naar SAB, maar volgens hem is dat onderzoek deel van een routineonderzoek naar de concurrentie. Het bedrijf kondigde aan later op de dag met een verklaring te komen.

Interbrew heeft de afgelopen jaren al een flink aantal grote overnames gedaan. Eerder dit jaar sloot het concern een akkoord voor de aankoop van het Duitse Beck's. In Groot-Brittannië kochten de Belgen vorig jaar Whitbread en Bass Brewers. Maar op last van de Britse autoriteiten moet het grootste merk van Bass, Carling, worden afgestoten. Onder meer Heineken zou daarin interesse hebben.

Tot de merken van Interbrew behoren onder meer Stella Artois, Jupiler, Hoegaarden, Leffe, Dommelsch en Oranjeboom. SAB is de op vier na grootste brouwer op de wereldranglijst. Het bedrijf heeft een dominante positie in eigen land en is ook sterk op opkomende biermarkten, waaronder China.

Tip de redactie