APELDOORN - PCM wil zijn belang in het Algemeen Dagblad (AD) verkopen aan Wegener. PCM, uitgever van onder meer het NRC Handelsblad en Volkskrant, bezit 63 procent van het AD. De regionale uitgever Wegener heeft 37 procent van het AD in handen.

De twee uitgevers gaan in overleg met elkaar over de voorwaarden van de verkoop, meldde Wegener vrijdag. Als prijs voor de fusiekrant circuleert een bedrag van ongeveer 120 miljoen euro.

Samenwerkingsverband

PCM gaf onlangs aan het samenwerkingsverband in het AD met Wegener te willen beëindigen vanwege "fundamentele verschillen in de toekomstvisie van beide aandeelhouders''. Wegener zag geen reden de alliantie op te heffen. Of het laatste voorstel van PCM daadwerkelijk ertoe leidt dat Wegener het AD volledig in handen krijgt, is op dit moment ongewis, aldus Wegener.

AD Nieuwsmedia, zoals het samenwerkingsverband van PCM en Wegener formeel heet, werd vorig jaar in het leven geroepen en deed het aanvankelijk slecht. Veel lezers liepen weg. Mede door het afschaffen van het AD Magazine en de komst van twee nieuwe bijlages in het weekeinde zit de krant sinds september weer in de zwarte cijfers. Kenners houden desondanks rekening met ingrijpende nieuwe maatregelen.

Gerard den Elt, voorzitter van de AD-redactieraad, zegt dat zijn raad het een goede gedachte vindt dat de krant één eigenaar krijgt. In de afgelopen periode is volgens hem gebleken dat twee aandeelhouders een moeilijk werkbare situatie opleveren.

Of Wegener die enkele eigenaar moet worden, kan hij nog niet beoordelen, want daarvoor is het plan te pril. De stap om de huidige joint-venture onder één eigenaar te brengen heeft wel de instemming van de redactieraad.