ROTTERDAM - Unilever blijft bij zijn winstverwachting voor dit jaar. Het voedings- en levensmiddelenconcern herhaalde woensdag dat de winst per aandeel voor bijzondere posten en afschrijving van goodwill stijgt met tussen de 17 en 20 procent. De winstprognose ging in oktober al voor de tweede keer dit jaar omhoog.

De strategie van Unilever zich te richten op vierhonderd sterke merken betaalt zich nog steeds uit. Het concern verwacht dat de omzet bij merken als Knorr, Unox, Cif en Bertolli dit kwartaal met procent stijgt. De onderneming is daarmee goed op weg naar de verwachte omzetgroei van de sterke merken van 4,5 tot 5 procent over het hele jaar.

Door de som van aan- en verkopen van onderdelen verloor Unilever dit kwartaal 700 miljoen euro aan omzet. Daardoor komt de totale omzet in het vierde kwartaal ongeveer uit op het niveau van dezelfde periode vorig jaar. Unilever krikte de winstmarge dit jaar op van 14 naar 15 procent. In 2004 wil het concern een winstmarge van 16 procent halen.