PARIJS - Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft in het eerste halfjaar van zijn gebroken boekjaar een nettowinst behaald van 618 miljoen euro. Dat komt neer op een flinke daling vergeleken met dezelfde periode vorig jaar toen de winst 829 miljoen euro bedroeg. Toen profiteerde het concern van de verkoop van een bedrijfsonderdeel.

Als de opbrengst van de verkoop niet wordt meegenomen, is de winststijging 50,7 procent. De omzet kwam uit op 11,9 miljard euro, een toename van ruim 10 procent. Het bedrijfsresultaat bedroeg 979 miljoen euro tegenover 750 miljoen euro vorig jaar, zo meldde Air France-KLM donderdag. Dat is een stijging van 30,5 procent.

De onderneming spreekt zelf van een uitstekende prestatie. De fusie van Air France en KLM levert veel kostenbesparingen op, die de winstgevendheid ten goede komen. "Ik ben er zeker van dat we een significante groei van het bedrijfsresultaat vergeleken met vorig jaar zullen behalen", zei topman Jean-Cyril Spinetta over de verwachtingen voor heel het boekjaar.

Zoals alle luchtvaartmaatschappijen, ondervond ook Air France-KLM veel hinder van de gestegen brandstofprijzen. Het bedrijf was daar 2,2 miljard euro aan kwijt, 27 procent meer dan vorig jaar. Air France-KLM kon een klein deel van de duurdere kerosine wel opvangen wegens eerder afgesloten gunstige contracten, maar het voordeel daarvan wordt kleiner.

Passagiers

Air France-KLM vervoerde in het eerste halfjaar meer passagiers, waardoor de vliegtuigen voller zaten. Daardoor steeg het bedrijfsresultaat van de passagiersdivisie 44,4 procent tot 868 miljoen euro. Het vrachtonderdeel van Air France-KLM leed onder de zware concurrentie en de dure kerosine. De beladingsgraad van de vliegtuigen is te laag, aldus de onderneming. Het bedrijfsresultaat daalde dan ook 51 procent tot 22 miljoen euro.

Prijsvechter

Zoals vorige week al duidelijk werd, begint Air France-KLM een nieuwe prijsvechter in Frankrijk. De KLM-dochter Transavia, die vanaf de Nederlandse markt opereert, krijgt daar een belang in van 40 procent, zo wist KLM-topman Leo van Wijk te melden. De prijsvechter moet volgend jaar zijn opgericht.