NEW YORK - Het Amerikaanse modebedrijf Calvin Klein komt in handen van een traditionele overhemdenfabrikant. Het eveneens Amerikaanse Phillips-Van Heusen bevestigde dinsdag de overname. Daar is volgens de bedrijven 700 miljoen dollar mee gemoeid.

Het imago van Phillips-Van Heusen wordt vooral bepaald door Van Heusen, het meestgedragen overhemd in de Verenigde Staten. Weinigen weten dat het ook overhemden van merken als DKNY en Arrow op de markt zet. Een overname van het hippe Calvin Klein zou het enigszins saaie imago van de onderneming behoorlijk oppoetsen.

Calvin Klein is een van de voornaamste modehuizen in de VS. Ontwerper Calvin Klein richtte het in 1968 op met zijn beste vriend Barry Schwartz. Drie jaar geleden gaf hij al aan een nieuwe partner te zoeken. Zijn modehuis heeft het de afgelopen jaren door het concentratieproces in de modebranche steeds moeilijker gekregen om op te boksen tegen concurrenten als LVMH en Gucci.

De naam Calvin Klein staat niet alleen op kleding, maar ook op bijvoorbeeld zonnebrillen, horloges en parfum. Phillips-van Heusen wil het bedrijf verder uitbouwen en de markt vergroten in Europa en Azië.