Transavia mag toch euro-acties houden

AMSTERDAM - De luchtvaartmaatschappij Transavia mag toch reclame maken voor goedkope tickets zonder daarbij de verplichte toeslagen te vermelden die reizigers moeten betalen. Dat heeft het college van beroep van de Reclame Code Commissie besloten.

De commissie oordeelde eind september dat een Transavia-reclame voor tickets van 1 euro van afgelopen zomer misleidend was. De vervoerder had moeten melden dat reizigers tientallen euro's extra kwijt waren aan allerlei toeslagen. De Consumentenbond had bij de commissie een klacht ingediend over de actie van Transavia.

De luchtvaartmaatschappij was het niet eens met de uitspraak die daarop volgde en tekende beroep aan. Het college van beroep heeft dinsdag bepaald dat de reclame niet onvolledig of onduidelijk was, zei een woordvoerster van Transavia woensdag. De reiziger kan volgens het beroepscollege uit de advertenties opmaken dat er extra kosten aan tickets van 1 euro verbonden zijn.

Reisbranche

De reisbranche is overigens onlangs overeengekomen vanaf april alle toeslagen te vermelden in advertenties en reisbrochures.

Consumenten kunnen dan precies nagaan wat ze kwijt zijn aan bijvoorbeeld heffingen voor beveiliging en dure brandstof. Reclames als de euro-actie van Transavia zijn dan niet langer toegestaan.

Tip de redactie