Connexxion overweegt gang naar Suriname

HILVERSUM - Het openbaarvervoer concern Connexxion heeft plannen om te gaan investeren in bussen en een snelveerdienst in Suriname. De onderneming, nu nog alleen actief in Nederland, overweegt de inzet van een combinatie van draagvleugelboot en bus tussen Paramaribo en luchthaven Zanderij.

Dat zei woordvoerder Herman Opmeer van Connexxion dinsdag in een uitzending van de Surinaamse editie van de Wereldomroep. De plannen zijn overigens nog verre van concreet. "We zijn nu in de verkennende fase, het moet nog blijken welke mogelijkheden er zijn", aldus Opmeer.

Een directeur van Connexxion was de afgelopen maanden enkele keren in Paramaribo om te kijken hoe het openbaar vervoer in de hoofdstad van Suriname nu functioneert. Paramaribo beschikt nu niet over een grote openbaar vervoeronderneming en een overzichtelijke dienstregeling. Het vervoer in Suriname heeft plaats met busjes, die het bezit zijn van kleine bedrijven.

De kans op een snelle Connexxion-revolutie in het personenvervoer in Suriname is nihil. "Wij komen daar niet om even het wiel opnieuw uit te vinden en iets totaal nieuws neer te zetten. Het gaat om samenwerking", aldus Opmeer. "Het is niet zo dat wij de Surinaamse OV-markt even komen veroveren."

Aruba

Connexxion heeft niet alleen plannen in Suriname, maar wil ook samen met de Arubaanse vervoerder Arubus een dienstregeling met bussen en taxi's gaan opzetten op het eiland in de Cariben. Het opleidingsinstituut Connexxion Academy leidt sinds ruim een halfjaar al werknemers van de Arubaanse vervoerder Arubus op in Nederland.

Op Aruba, maar ook in Suriname is het personenvervoer totaal anders geregeld dan in Nederland. Chauffeurs van minibusjes proberen elkaar af te troeven om de gunst van de klanten. Van een gestructureerde dienstregeling met vaste haltetijden is geen sprake. Volgens Opmeer is het overigens zeker niet zo dat het personenvervoer in Nederland beter geregeld is.

"Moet je alles wel dicht willen reguleren?", stelt de woordvoerder een retorische vraag. "Dat zijn we in Nederland wel gewend, maar dat verstikt af en toe ook heel sterk. In andere landen zal je dat misschien wat losser moeten doen, waardoor het weer beter werken wordt."

Tip de redactie