AMSTERDAM - Philips introduceert nog steeds te weinig vernieuwende consumentenproducten, ondanks een groot budget voor onderzoek. Dat zegt Philips-topman G. Kleisterlee.

Kleisterlee deed zijn uitspraken zaterdag in een interview in de Volkskrant.

3 miljard voor research

Philips besteedt dit jaar bijna 9 procent van de omzet aan onderzoek en ontwikkeling. Dit komt neer op 3 miljard euro. "Als je zoveel aan research uitgeeft, dan moeten er dus nieuwe producten uitkomen, nieuwe markten veroverd worden. Dan verwacht je groei", aldus Kleisterlee. "Als u vraagt waar ik minder tevreden over ben na achttien maanden dan is dat de mate waarin we in staat zijn winstgevend de omzetgroei aan te zwengelen."

Kleisterlee noemt nadrukkelijk wel de nieuwe vlakke beeldschermen die Philips volgende maand op een consumentenbeurs in Las Vegas presenteert: een tv van 30 centimeter diep met LCOS-projectietechnologie. "Ik had graag meer voorbeelden gehad", aldus Kleisterlee.