SCHIPHOL - Voedingsmiddelenbedrijf Numico heeft in het derde kwartaal flink meer verkocht. Het bedrijf, actief in baby- en klinische voeding, zag de omzet met 26 procent stijgen tot 657 miljoen euro. De nettowinst klom 22 procent tot 69 miljoen euro. Dat maakte de onderneming donderdag bekend.

Numico zei eerder te voorzien dat de omzet over heel 2006 ergens tussen de 12 en 13 procent hoger uitkomt. Donderdag zei het bedrijf te vermoeden dat het 12 procent wordt. Dat de omzet in het derde kwartaal zoveel hoger is uitgekomen, heeft te maken met de overname van het babyvoedingsbedrijf Dumex vorig jaar.

Babyvoeding

"Nutricia babyvoeding haalde dubbelcijferige groei door sterke prestaties in Oost-Europa, Indonesië en de meeste groeimarkten in West-Europa", aldus bestuursvoorzitter Jan Bennink in een verklaring.

"Wij zijn blij met het herstel in Indonesië na de aardbeving en de succesvolle introductie van de gezondheidsclaim in onze markten. De klinische voeding liet in het derde kwartaal een verbetering van de omzetgroei zien door een stabilisatie in Duitsland, die vanaf begin 2007 mogelijk bijdragen aan de groei."

Omzetgroei

De babyvoedingstak klom met 10,4 procent tot 379 miljoen euro. In West-Europa lieten de meeste markten een 'bemoedigende' omzetgroei zien. Buiten Europa boekte Numico dubbelcijferige groei. Het bedrijf boekte een brutowinst van 19,7 procent, ondanks hogere uitgaven aan promotie en onderzoek. Dat de winstmarge toch beter was lag vooral aan kostenbesparingen en lagere grondstofprijzen.

De omzet van het vorig jaar overgenomen babyvoedingsbedrijf Dumex klom met bijna 8 procent tot 90 miljoen euro. De operationele winstmarge nam echter af tot 14 procent. Hier waren de oorzaken ook hogere kosten voor promoties en onderzoek.

De omzet in klinische voeding klom met 10 procent tot 186 miljoen euro. Het ging overal goed behalve in Noord-Europa, door veranderingen in het vergoedingensysteem in Duitsland. De prestaties in dat land zijn gestabiliseerd en Numico verwacht dat daar in het eerste kwartaal van 2007 weer groei komt. De winstmarge kwam uit op 26,0 procent.

Numico wil mogelijk af van de glutenvrije producten (Coeliac). Het bedrijf bestudeert dit en komt voor het einde van het jaar met uitsluitsel.