Meer omzet en minder winst Unilever

ROTTERDAM - Het voedings- en wasmiddelenconcern Unilever heeft de omzet in het derde kwartaal met 2 procent zien stijgen tot 10,1 miljard euro. Door hogere investeringen in reclame en prijsacties wist de onderneming de omzet op peil te houden. De onderliggende omzetgroei, waarin de effecten van overnames en wisselkoersen niet zijn meegenomen, bedroeg 4,8 procent.

Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die Unilever donderdag heeft gepubliceerd. Analisten gingen uit van een groei van 4,2 procent.

De operationele winst van Unilever, bekend van merken als Omo, Knorr en Ola, daalde met 3 procent tot 1,5 miljard euro. De nettowinst daalde 45 procent tot 0,8 miljard euro.

Bestuursvoorzitter Patrick Cescau toonde zich desondanks tevreden."We blijven goede vooruitgang boeken met opnieuw een kwartaal van groei over de brede linie."

Aandelen

Unilever presenteerde eveneens een aandeleninkoopprogramma ter waarde van 1,5 miljard euro en het bedrijf neemt een voorziening van 300 miljoen voor de mogelijke betaling van compensatie met betrekking tot in 2005 geconverteerde preferente aandelen.

Het concern mikt voor 2010 op een groei van de onderliggende verkopen van 3 à 5 procent en een brutowinstmarge van meer dan 15 procent.

Tip de redactie