Supermarkten verkopen weer flink meer

DONGEN - Supermarkten in Nederland hebben in oktober voor 2,06 miljard euro aan producten verkocht, vier procent meer dan vorig jaar. De stijging is niet alleen te danken aan consumenten die meer producten kopen, maar ook aan hogere prijzen in de supermarkten.

Dat verklaarde onderzoeker Joop Holla van GfK woensdag.

Volgens de onderzoeker worden er minder artikelen onder de kostprijs verkocht. Dat supermarkten artikelen met verlies verkopen, is een erfenis van de supermarktoorlog die drie jaar geleden begon. Verder kopen consumenten vooral meer gemaksproducten, zoals voorgesneden groenten en kleine zuiveltoetjes.

Sinds begin dit jaar zit de supermarktomzet flink in de lift. In het eerste kwartaal gaven consumenten 1,7 procent meer uit, in het tweede kwartaal was dat 5,1 procent en in de derde periode van drie maanden bedroeg de stijging 3,8 procent.

Feestdagen

Volgens Holla zijn de verwachtingen voor de feestdagen hooggespannen. Omdat kerst valt op maandag en dinsdag hebben verschillende supermarktketens al aangekondigd op de zondag daarvoor open te gaan. Dat moet veel extra omzet opleveren. De supermarktomzet over het gehele jaar wordt door GfK geraamd op 27,1 miljard euro. Vorig jaar was dat bijna 1 miljard euro minder.

Tip de redactie