KPN positiever over 2006

DEN HAAG - Het telecomconcern KPN heeft over het derde kwartaal een nettoresultaat geboekt van 349 miljoen euro. Dat was in dezelfde periode vorig jaar 334 miljoen euro, zo maakte KPN dinsdag bekend.

De divisie mobiele telefonie presteerde volgens KPN beter dan de markt. In Duitsland boerde dochterbedrijf E-Plus goed. Het onderdeel heeft concurrenten achter zich gelaten. Ook in Nederland won KPN marktaandeel op het gebied van mobiele telefonie. Daar komt bij dat KPN in Nederland de grootste aanbieder van internetbellen is geworden. Het verlies van het aantal vaste telefoonaansluitingen nam bovendien af.

Groei

De prestaties over het derde kwartaal zijn reden voor KPN om de verwachtingen voor de rest van het jaar te verhogen. Het bedrijfsresultaat zal sterker stijgen dan het concern eerder dit jaar aangaf. KPN verwachtte in februari nog een "laag enkelcijferige" toename, maar gaat nu uit van een "midden enkelcijferige" groei.

KPN wilde dit dinsdag niet verder specificeren. In de financiële markten wordt 'laag enkelcijferig' opgevat als 1 tot 3 procent en 'midden enkelcijferig' als 5 procent.

De divisie mobiel behaalde een bedrijfsresultaat van 264 miljoen euro tegenover 196 miljoen een jaar eerder. In Nederland draaiden alle merken goed en presteerde de mobiele poot beter dan de markt, aldus KPN. Het concern was in staat meer abonnementen af te sluiten.

Duitsland

In Duitsland bleef E-Plus de snelste groeier op de mobiele markt. Een aantal prijsvechtersmerken is daar met succes geïntroduceerd, waardoor de verliezen zijn omgebogen in winst. Het bedrijfsresultaat groeide van 3 miljoen euro in het derde kwartaal vorig jaar tot 75 miljoen euro. In België is KPN actief met Base. Deze dochter haalde in het afgelopen kwartaal meer klanten binnen dan tot dusver in 2006.

Mobiel

De divisie mobiel heeft de daling van het aantal vaste aansluitingen "meer dan goedgemaakt", aldus KPN. Het bedrijfsresultaat van de divisie vast daalde van 396 miljoen tot 321 miljoen euro. KPN kampt al lange tijd met klanten die overstappen van een vaste telefoonlijn naar bijvoorbeeld internetbellen. In het derde kwartaal was echter sprake van een "keerpunt" in die trend, stelt het concern. De daling van het aantal aansluitingen kwam uit op 140.000 tegenover 165.000 in het vorige kwartaal.

Veel mensen stappen over naar internetbellen van KPN. De onderneming is met een aandeel van 25 procent marktleider op bellen via de internetverbinding. De aanwas van nieuwe klanten is zelfs zo groot dat het concern te weinig werknemers heeft om alle aanvragen af te handelen. Internetbellen bij KPN heeft overigens af en toe last van storingen, maar volgens het concern zijn die "beperkt".

Tot de divisie vast hoort ook digitale televisie. Het aantal klanten daarvan bleef stegen en bedroeg in het derde kwartaal 245.000, aldus KPN.

Tip de redactie