Geld voor onderzoek nieuwe regionale kranten

ALKMAAR - Krantenuitgever HDC Media krijgt geld van het Bedrijfsfonds voor de Pers voor onderzoek naar de haalbaarheid van nieuwe regionale uitgaven. HDC denkt aan kranten met een nieuwe redactionele formule, een lagere verschijningsfrequentie in combinatie met een website en een lager abonnementstarief.

Het fonds geeft 275.000 euro voor onderzoekskosten en stelt daarnaast eenzelfde bedrag beschikbaar als krediet, zo meldde HDC vrijdag. De kosten van het onderzoek bedragen in totaal 1,1 miljoen euro. HDC Media is uitgever van regionale dagbladen als het Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad en De Gooi- en Eemlander.

"In de dagbladbranche staat het rendement van dagbladen dusdanig onder druk, dat op termijn het voortbestaan van dagbladtitels in hun huidige vorm in gevaar kan komen'', zegt directeur Harry de Wit van HDC Media.

"De oplossing voor dat probleem hoeft niet altijd een gratis krant te zijn. Wij zoeken naar een alternatief, waarbij de lezer bereid blijft de waarde die hij hecht aan zijn aan huis bezorgde krant uit te drukken in een betaald abonnement.''

Tip de redactie