AMSTERDAM - Route Mobiel is vaak het snelste, de Wegenwacht in de meeste gevallen het handigst. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek en een enquête onder bijna vijfhonderd mensen die de afgelopen twee jaar met pech langs de weg stonden.

Automobilisten met 'panne' zijn over het algemeen zeer te spreken over de service van de pechhulpdiensten. De Wegenwacht, Route Mobiel en de pechservice van de merkdealer scoren alledrie een dikke voldoende.

Wel zijn er belangrijke onderlinge verschillen. Leden van de Wegenwacht geven de afhandeling van het probleem het hoogste gemiddelde cijfer, namelijk 8,1. De hulpservice van de merkdealer (7,8) en Route Mobiel (7,4) scoren iets lager.

Aanwezig

In 71 procent van de gevallen is Route Mobiel binnen een half uur ter plaatse, al zegt het bedrijf in 84 procent van de gevallen binnen dertig minuten aanwezig te zijn. De Wegenwacht haalt in de praktijk 64 procent, maar komt zelf met een lager percentage (41 procent).

Bij alle pechhulpdiensten wordt het probleem meestal ter plekke volledig of tijdelijk verholpen. Lukt dat niet, dan wordt de auto weggesleept. Bij Route Mobiel (25 procent) en de merkdealers (23 procent) gebeurt dat aanzienlijk vaker dan bij de Wegenwacht (11 procent). Die cijfers komen overeen met de opgave van de bedrijven zelf.

Tarieven

De tarieven van de verschillende pechhulpdiensten lopen sterk uiteen, maar dat geldt ook voor de samenstelling van het pakket. Zo is de Wegenwacht persoonsgebonden, terwijl de pechhulpservice bij Route Mobiel juist vastzit aan het kenteken. Daarnaast komt Route Mobiel niet voor auto's van twaalf jaar of ouder.