UTRECHT - Drankproducent Bacardi heeft twee jaar geleden een campagne tegen alcoholmisbruik onder jongeren tegengehouden. Wim van Dalen, directeur van de Stichting Alcoholpreventie (STAP), bevestigde maandag een artikel met soortgelijke strekking in dagblad Trouw.

Op de posters van STAP stonden een jongen en meisje van ongeveer 12 jaar. De jongen dronk een blikje Heineken, het meisje nuttigde een Bacardi Breezer. De affiches waarschuwden voor gezondheidsrisico's door alcoholgebruik. STAP had de tweeduizend posters gestuurd aan scholen en GGD's.

Bacardi spande een kort geding aan en eiste terugtrekking. Volgens Bacardi pleegde STAP inbreuk op het merk- en auteursrecht en droegen de posters een verkeerde boodschap uit. De affiches konden kinderen juist aanzetten tot drinken, aldus Bacardi.

Oplossing

Het kort geding kwam er niet, omdat STAP zich bereid toonde een oplossing te zoeken. STAP riep alle posters terug na onderhandelingen tussen advocaten van beide partijen en leverde ze in bij Bacardi. De drankproducent vernietigde alle affiches. STAP moest ook zijn relaties een brief sturen met de boodschap dat de posters zonder toestemming van Bacardi in omloop waren gebracht.

Volgens Van Dalen moest hij toegeven omdat zijn stichting nooit een schadevergoeding zou kunnen betalen.