SCHIPHOL - De sluiting van de Aalsmeerbaan kost de luchthaven Schiphol miljoenen. De luchthaven schat dat het buiten gebruik stellen en de renovatie van de baan een strop betekent van 4,5 miljoen euro. De kosten kunnen nog oplopen, maar dat is afhankelijk of de maatregelen die de luchthaven nu neemt om de baan te herstellen voldoende zijn, aldus Ad Rutten, operationeel directeur van Schiphol vrijdag.

Op wie de financiële schade verhaald kan worden, is nog onduidelijk. "We tasten nog in het duister over de oorzaak. We werken met een zeer ervaren aannemer en de problemen doen zich niet op de andere landingsbanen voor. We staan voor een compleet raadsel", aldus Rutten.

Tot drie keer toe moest Schiphol de Aalsmeerbaan sluiten omdat grit uit de toplaag van de baan losraakte en schade aan twee vliegtuigen veroorzaakte.

In de afgelopen week heeft Schiphol de toplaag van de baan verwijderd en de onderlaag geprepareerd zodat de baan weer gebruiksklaar is. Vrijdagmiddag start de luchthaven met het testen van de baan. Volgende week hoopt de luchthaven met de Inspectie van Verkeer en Waterstaat te onderhandelen over wanneer de baan weer gebruikt kan worden en onder welke condities.

Met de sluiting van de Aalsmeerbaan moet de Buitenveldertbaan meer vluchten verwerken. Volgens Rutten heeft deze baan 3 procent meer vluchten moeten verwerken dan gepland. Omwonenden in Amstelveen en Buitenveldert hebben dus meer last van overvliegende vliegtuigen.