BRUSSEL - Wie een goedkope vlucht boekt met Ryanair of EasyJet van pakweg 30 euro, heeft bij overboeking of een vertraging van meer dan vier uur toch recht op een compensatie van minstens euro. Voor een vertraging van twee tot vier uur geldt een bedrag van 125 euro per passagier. Dat hebben de Europese verkeersministers donderdag in Brussel besloten.

Voor vertragingen van vier uur of meer op vluchten van 1500 tot kilometer is een compensatiesom van 400 euro afgesproken. Voor langere vluchten geldt een vergoeding van 600 euro. Voorwaarde is wel dat het gaat om een vlucht die vanaf een Europese luchthaven vertrekt of is geboekt met een maatschappij uit een EU-lidstaat. Een maatschappij houdt bovendien de verplichting een andere vlucht aan te bieden. Bij lange vertragingen moeten maatschappijen ook een hotelovernachting regelen.

Het Europees Parlement moet nog instemmen met deze besluiten van de ministers, maar EP-voorstellen weken hier tot nu toe nauwelijks vanaf. Tot op heden vielen prijsstunters als Ryanair buiten de compensatieregeling, omdat hun vluchten doorgaans goedkoper waren dan het te vergoeden bedrag. Toch worden zij ook gebonden aan dit minimum. De huidige vergoedingssom bedraagt minimaal 150 euro.

Een luchtvaartmaatschappij kan wel onder de verplichting uitkomen, als er sprake is van overmacht door stakingen, uitzonderlijk slecht weer of terroristische aanslagen.

'Wassenneus'

De Europese consumentenorganisatie BEUC protesteert daarom al tegen de regeling en noemt dit een "wassenneus".

Staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat) zegt echter dat het besluit van de EU-bewindslieden "de consument veel meer zekerheid biedt. Luchtvaartmaatschappijen weten hierdoor ook beter waar ze aan toe zijn."

De EU-bewindslieden bereikten ook overeenstemming over het gebruik van zones in het luchtruim, die nu zijn voorbehouden voor militaire vluchten, voor de burgerluchtvaart. Dat moet het aantal vertragingen in de luchtvaart fors terugdringen en de vluchttijd verkorten. Bepaalde maatschappijen hoeven niet meer zig-zag te vliegen, om militaire zones te vermijden. Wel mogen EU-lidstaten voor speciale oefeningen en in geval van noodsituaties het luchtruim voor hun luchtmacht blijven opeisen.

Staatssecretaris Schultz van Haegen zegt dat geen cijfers voorhanden zijn over de geraamde daling van vertragingen. Zij dringt er overigens bij Europees commissaris De Palacio (transport) op aan om snel met een duidelijk voorstel te komen, waarmee de EU met de VS kan onderhandelen over landingsrechten. Schultz van Haegen wil in dat voorstel vooral omschreven zien hoever lidstaten mogen gaan bij onderhandelingen met de VS.

Het Europese Hof van Justitie bepaalde onlangs dat tien EU-lidstaten niet zelf aparte luchtvaartakkoorden met de Amerikanen mochten sluiten. Dat is een taak voor de Europese Commissie, zo menen de EU-rechters. Nederland werd in deze zaak niet aangeklaagd. De VVD-staatssecretaris houdt er echter rekening mee dat Nederland ook snel een klacht van De Palacio aan de broek krijgt, als de lidstaten niet snel duidelijk maken hoever Brussel mag gaan in de gesprekken met de VS.