AMSTERDAM - Consumenten blijven steeds meer geld uitgeven in de supermarkt. Uit gegevens van het onderzoeksbureau GfK blijkt dat de omzet in september uitkwam op 2,06 miljard euro. Dat is 2,8 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Ook op kwartaalbasis nam de omzet toe. De omzet in juli, augustus en september was 3,8 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. In het eerste en tweede kwartaal van dit jaar was er sprake van omzettoenames van respectievelijk 1,7 procent en 5,1 procent ten opzichte van vorig jaar. Het relatief hoge percentage in het tweede kwartaal kwam door het effect van het WK-voetbal.

Volgens Joop Holla van GfK zijn de supermarkten met deze nieuwste cijfers nog steeds op weg naar een recordomzet van 27 miljard euro dit jaar. De recente groei is vooral het resultaat van een hogere kassabon. Holla: "Het ziet ernaar uit dat consumenten zich minder oriënteren op prijs en meer op zaken zoals service."

Groeien

Het GfK constateert dan ook dat supermarkten in het hogere segment, zoals Albert Heijn, Jumbo en Plus, beduidend sneller groeien dan de totale markt. Later dit jaar zal het aandeel van deze formules nog extra groeien, omdat zij grote delen van Laurus hebben overgenomen, aldus het onderzoeksbureau.